Nu är snart slut!

Nu är snart den här graviditeten slut..

Tänkte att jag skulle sammanfatta lite dom här 9 mån

  • När jag plussade

Jag fattade inte att jag va gravid.
Visst.. Tommy och jag hade börjat att försöka igen, så på ett sätt va det planerat.
Men jag fick ingen ägglossning, och ingen mens..
Så jag trodde inte att jag va gravid.. bara att allt bara började strula för att vi skulle börja försöka igen.
Det tog ju trotts allt 7mån med Oliver
Men det visade sig sedan att jag redan va gravid.
Vi flyttade samma veva till Angelikagränd, och jag mådde ap illa.
Tommy va den som fattade, och det va oxå han som köpte två graviditetstest åt mig.
Det va bra att han köpte två, när det första blev positivt trodde jag det va något fel på testet, och va tvungen att testa om.

  • En massa blödningar

Ja.. jag blödde en hel del i början av graviditeten.
Hade mer eller mindre klippkort på sös.. tror till och med att jag kom upp i högkostnadskort pga alla besök på sös.
Dom kunde inte förklara mina stora blödningar.
Men än att bebisen mådde bra, och växte som den skulle.
Många veckor av att avvakta och inte våga veta om vi kunde våga glädjas av graviditeten
Eftersom Tommy och jag gått igenom två missfall innan Oliver.
När vi passerat fulla 13 veckor utan blödningar på 4 veckor kunde vi våga pusta ut lite.

  • KUB-test i vecka 13

Vilket visade sig att bebisen har 1*10000 att ha ett kromosomfel
Alltså nästan ingen risk alls
Vilket kändes jätte bra!
Fick till och med en lite DVD film med bebisen.

  • Mådde illa i 16 veckor

Vilket va ett helvete.. men jag mådde illa i exakt 16 veckor med Oliver oxå,
Livet tar liksom en paus i 16 veckor.
Kan inte säga mer än att jag bodde inne på toan, gick och la mig vid 20:00 varje kväll, för att slippa må illa och spy.
Som att va magsjuk i 16 veckor!
Samtidigt som jag skulle ta hand om Oliver både dagar och kvällar då Tommy jobbade.
Fy livet va inte roligt då..
Men va säger dom.. den som väntar på något gott.. väntar aldrig för länge..

  • Gjorde vårat rutin ultraljud i vecka 18

I mitten av graviditeten förändrades allt, jag mådde mycket bättre, och mina blödningar hade upphört helt.
Samtidigt gjorde vi vårat rutin ultraljud.
Allt såg jätte bra ut, och barnmorskan kunde konstatera att bebisen är en Lillebror

  • Veckorna går..

Magen växer, men tiden gick sjukt fort.
Hann liksom inte med, Oliver tog upp mycket tid, och jag mådde kanon bra.
Ingen jätte mage som va i vägen ännu, även om jag hade större mage än när jag väntade Oliver och inga direkta gravid krämpor.
Kunde komma på mig själv med att glömt bort vilken vecka jag va i, och blev förvånad varje gång över att det redan gått en vecka till.

  • Första köpet till Lillebror

Eftersom vi redan har ganska mycket kvar efter Oliver så va det inge större panik med att stor shopa grejer till Lillebror
Men.. jag tror ändå att det är viktigt att man köper lite saker ändå, delvis för att Lillebror inte bara ska få ärva en massa saker.
Sen va det viktigt för mig att handla lite till Lillebror för att kunna förstå.. att snart så har vi faktiskt två små barn.
När graviditeten inte va så större påtaglig mer än en mage som växte, så va det ännu viktigare för mig att börja förbereda mig.
Första köpet till Lillebror är en ur söt Tiger dress, med filt och tossor till.
Tittade hela kvällen på dom söta små.. små kläderna, och riktigt då.. fattade jag att vi faktiskt ska bli två barns föräldrar.

  • Sparkar

Vid det här laget hade sparkarna blivit betydligt kraftigare oxå
Visst hade jag känt en massa sparkat tidigt.. men nu skumpade magen rejält när Lillebror slog kullerbyttor inne i magen.
Och gjorde sig påmind om att han visst fanns där.. och snart skulle va hos oss.

  • Slutet av graviditeten

Började jag få lite kalla fötter inför förlossningen.
Bestämde mig för att jag ville ha ett kejsarsnitt, så som med Oliver.
Kan hålla med om att det är lite att smita från förlossningen..
Men mycket har nog med att jag/vi har så positiva erfarenheter av Olivers KS.
Jag är inte en feg person i vanliga fall.. tvärt om!..  men det här med förlossningen och allt där till skrämmer mig faktiskt.
Så.. jag fick mitt kejsarsnitt godkänt utan några problem.
Den 29-april ska Lillebror födas, vilket sös bestämde åt oss.
Vilket är ett jätte speciellt datum för mig.
Det är nämligen min mammas födelsedag, så nu kommer Lillebror och mamma ha samma födelsedag.
Vilket känns som ett jätte fint sätt att hedra mamma.
Nästan som att där ett liv sluta, börja ett nytt.

I slutet av graviditeten började jag och jobba igen
För att mina mammadagar inte räckte till..
Tommy är hemma på heltid med Oliver.
Vilket va kanon bra både för Tommy, Oliver och mig.
Oliver hade just kommit in i en mamma-gris-period och behövde mer ensamtid med sin pappa.,
Jag började bli ganska trött på att bara gå hemma, och Tommy hade jobbat jätte hårt på sitt jobb, och behövde  en tid hemma.
Men nu började det bli tung för mig, men jag  jobbade ändå, och det va faktiskt jätte kul att få komma tillbaka till jobbet igen.
Men man är ingen robot, utan den sista vecka på jobbet va riktigt tung.
En hel del sammandragningar, och massa ont i magen.
Så lite mer än två veckor innan beräknad förlossning har jag gått på föräldraledighet.

Nu är vi båda hemma, vilket är underbart.
Om mindre än en vecka föds Lillebror..
Och vi längtar sååååå mycket efter honom!!


Kommentarer
Postat av: elin

Trevlig läsning :) Grattis till lillebror!

2011-05-01 @ 03:27:27
URL: http://pedant.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0