Kejsarsitt eller inte? fri vilja eller inte?

Nu kommer jag skriva något som jag vet upprör många..

När jag blev gravid med Lillebror kände jag att jag nog ville ha en vaginal förlossning..
Varför?
Tja.. som med allt annat så finns det för och nackdelar..
Men det jag spontat kände va att "det är det rätta sättet att föda på"..
Även fast både Tommy och jag har en guld upplevelse med Olivers planerade snitt..

Sen visst.. man är mer handikappad efter ett snitt.. än en vaginal förlossning (jag vägrar skriva normal förlossning)

Nu när tiden går och det börjar närma sig förlossningen börjar jag fundera mer och mer..

Jag tror jag föredrar ett snitt..
Mycket för att det är den erfarenheten vi har.. jag vet exakt hur det kommer gå till..
Jag tyckte verkligen inte det va så hemskt som vissa säger.. värt om..

Om jag skulle beskriva ett planerat kejsarsnitt så skulle det bli *Lugnt *Smidigt *Kärleksfullt *Absurt *Lite skärmande
När jag tänker på en vaginal förlossning tänker jag *Kaos *Panik *Smärta *Rädsla för barnet ska må dåligt *Ingen kontroll

Det kanske låter fegt.. men jag känner mig inte så lockad att föda vaginalt.

Visst det ska va så naturligt att föda vaginalt.. men det är naturligt att slå någon på käften när man blir förbannad.. men inte rätt för det..
Och det är lätt för den som haft en relativt smidig vaginal förlossning att sitta där och predika för..

Och helt ärligt.. jag blir så jäkla trött på WHO och deras jäkla moralpredikan.. för mig liknar dom en jäkla sekt.
Där dom får oss mammor att känna oss tvingad i ett gammeldax tänkande.. och få dåligt samvete över att inte känna lust att vältra oss i kaos, panik, blod och klet.
Va hände med mammans egna vilja? och vad är det naturliga med att gå emot sin egna vilja och magkänsla?
Att bli tvingad till något man egentligen inte vill..
Vad är det för naturligt med det?

Jag blir nästan förbannad när jag tänker på att det egentligen borde va en rättighet att få välja förlossningsalternativ.
För nu måste man va apatiskt rädd för en vaginal förlossning eller ha ett medicinskt skäl för att få ett planerat snitt..

Jag antar att jag är en onaturlig mamma som vill föda mina barn med planerade snitt och inte amma..


Men märk väl.. det är inte jag som sitter och gnäller över hur jobbigt det är att ha barn!

Näää.. dax att sluta skriva.. känner att jag börjar bli irriterad..

Skyller på gravidhormoner ;)

Kanske ska starta en egen organisation.. RVS = Rättigheten att Välja Själv!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0